Om du är nöjd – eller inte alls nöjd

Både beröm och kritik ska komma fram till den det berör, annars gör den ingen nytta. Har du varit på en föreställning eller sett en film eller ett tv-program där du tyckte att syntolkningen eller tekniken inte höll måttet, då ska du framföra det, till syntolken eller till arrangören. Likadant om du gillade det du hörde – så att de ansvariga får reda på vad publiken uppskattade, och kan jobba vidare på det.

Om du kommenterar inlägg på facebooksidor kan allmänheten läsa det, inte så dumt för det hjälper till att ”sälja in” begreppet syntolkning.

Alltid när du kontaktar någon med synpunkter: tänk på att hålla en god ton. Det kvittar om det är på nätet, per brev eller om du ringer någon. Synpunkter och argument blir inte bättre av att de framförs skrikande eller ihop med fula ord. Tänk igenom före vad du vill ha sagt, fundera gärna på konstruktiva argument. Hur vill du att det ska vara? Dubbelkolla också att det inte är din utrustning det är fel på. Den du ringer kommer förmodligen att fråga om det.

Tänk också på att de flesta adresser och telefonnummer går till allmänna kontaktcenter. Det är inte självklart att den som tar emot din synpunkt förstår att det handlar om syntolkning. Var tydlig, och kom ihåg att skilja på manus och inläsning.

Ordvärldens kontaktsida, för synpunkter eller frågor om mitt arbete.

SRF

SRF, Synskadades Riksförbund, tar gärna emot synpunkter på all syntolkning. Skicka e-post till Henrik Götesson på SRF eller ring honom på 08-39 91 49.

Film på bio eller dvd

Svenska filminstitutet vill gärna veta hur publiken tycker att apparna för syntolkad film fungerar. Både beröm och kritik är värdefullt, både vad gäller själva syntolkningen, ljudet och apparna i sig. Skicka e-post till Tomas Johansson, handläggare på Svenska filminstitutet.

Syntolkat på tv

TV4

TV4 har skapat en egen e-postadress för synpunkter på syntolkningen.
TV4:s tittarservicesida, med e-postformulär är bemannad klockan 8–20 (nytt fönster).
TV4, officiella huvud-facebooksidan (nytt fönster)
TV4-tolkens facebooksida (nytt fönster)

SVT

E-post för frågor eller synpunkter: kontakt@svt.se
E-post för frågor och fel om SVT Play eller annan tjänst: svtplay@svt.se
SVT:s kontaktsida, med lista över direktlänkar och ”relaterade guider”, dock ingen särskild syntolkningsguide (nytt fönster). Man kan också ringa Tittarservice på 08-784 20 00, med personlig service de flesta dagar klockan 14-22.
SVT:s officiella facebooksida med messenger-funktion (nytt fönster)
Om ett program med syntolkning inte går att spela, antingen det är i appen, via svtplay på datorn eller om det är nåt fel på utsändningen i tablå-tv – ska man i första hand vända sig till ovan nämnda svtplay@svt.se eller SVT:s Tittarservice. Utanför deras öppettider kan man ringa och påtala felet för SVT:s växel på tel 08-784 00 00. Man bör då ha säkerställt att det inte är i ens egen utrustning som felet finns.

UR

UR:s tittarservicesida med länkar (nytt fönster).
Skicka e-post direkt till kundtjanst@ur.se eller ring kundtjänst på 08-784 42 40, vardagar 8.30–11.30
UR, officiella huvud-facebooksidan (nytt fönster).
UR play, facebooksida (nytt fönster).

Netflix

Netflix har telefon 020-79 06 37. På Netflix sajt finns länkar till att ringa via appen och att chatta med dem.

Disney+

Disney+ kan man ringa på 08-446 885 56, alla dagar mellan klockan 9 och 20.
Disney+ har ett hjälpcenter med lite fakta om hur man ställer in syntolkningen bland annat.
I hjälpcenter finns också en knapp för att lämna feedback.